to Live Well is to Work Well

Workshops, Coaching & Massages

to Live Well is to Work Well

Workshops, Coaching & Massages

Lente in het Amsterdamse bosTake one conscious breath. Look away from the screen, or whatever you are doing,
If you can, look at something natural, a plant or the sky, if you can't, look at a light, and breath in and follow the breath with your attention into your body and when it flows out.
What does it do? It takes attention away from thought and puts attention into the body. In other words, it creates space in your consciousness, because while you are following the breath with your attention you're not thinking, and when you're not thinking (but you haven't gone to sleep), you've created a space in your consciousness and there ... that's it. So that's just one conscious breath occasionally, two is even better or three, but that's fine, that's enough.
Conscious breathing is one the oldest forms of meditation, probably already recommended by the Buddha who is supposed to have said:

"Just be conscious of your breath for one hour and you'll be totally enlightened."

But if you miss just one breath you have to go back to the beginning ;-)

Verslaafd zijn we allemaal wel ergens aan (geweest). Ik heb ook zo mijn rijtje afgewerkt: werk (meer dan 60 uur per week ..), gokken (grote schulden), roken (30 sigaretten per dag), te veel: vlees, koffie, alcohol, suiker, zout, vet, ... Dat zijn mijn ex-verslavingen op een rijtje, je zult er zelf ook wel een paar van hebben, en misschien suikereen paar andere, zoals hard- of softdrugs, TV, eten, games, seks, smartphonen, chat, medicijnen, (spirituele) cursussen volgen, ...

Een verslaving achter je laten werkt bevrijdend, maar hoe doe je dat? Voor mij is belangrijk de keus, de bereidheid om er vanaf te komen, na het moment "nu is het genoeg geweest, ik wil er nu echt vanaf ...". Het gevoel hebben dat je geen krediet meer hebt (hmmm ... dat heb ik ook letterlijk meegemaakt). Maar ja, het blijft een verslaving, dus hoe dan?
Naast het besef "nu moet ik echt stoppen, want mijn leven hangt er vanaf", de keuze er nu van af te willen, is het belangrijk vol te houden, vaste steun en begeleiding te hebben, waar nodig veranderingen aan te brengen, en met regelmaat oefeningen te doen die helpen om door de verslaving heen te breken, en helpen om niet terug te vallen in oude gewoontes.
Mezelf beter informeren door er boeken over te lezen, en op het internet relevant materiaal te raadplegen heeft mij altijd erg geholpen! Voor wat betreft het gokken: ik heb zelf hulp gezocht, en daarna ruim een jaar een zelfhulpgroep begeleid, als ex-gokker.
Het stoppen of verminderen van het gebruik van bepaalde middelen (ook suiker of vet!) verandert ook wie je bent, je energie, en je reacties ("je bent wat je eet/drinkt"), iets om je bewust van te blijven.  Ik ben meer in het nu, en dat is wennen.

Voorbeeld: Ik dronk tot voor kort elke dag een paar glazen alcohol (2 tot 4), heel soms één dag niet. Nu drink ik soms wel, wanneer ik daar zelf voor kies ... goed gevoel (gemiddeld éénmaal per week een paar glazen). Niet omdat Dirk, AH, Gall&Gall, ... weer een aanbieding met alcohol hebben (die ze altijd wel hebben).
Ik voel me gezonder, heb meer energie (dat is ook wel weer even wennen ...), en slaap beter.

Het is een bewuste keuze om een verslaving af te bouwen, daarbij is je inzet veel groter wanneer je het zelf betaalt wanneer je steun zoekt. Daarmee geef je een duidelijk statement af aan jezelf.
Ik volg op dit moment een cursus Mindfulness, en mij valt op dat de deelnemers die het niet zelf betalen (ik betaal het wel zelf, ik doe het voor mijzelf), minder gemotiveerd zijn, of gewoon weg blijven ... Het wordt toch vergoed (door de werkgever of zorgverzekeraar) ... Meestal verdien je het geld direct terug door te minderen of stoppen ... zoals ik met de alcohol!

Wil je een keer een gesprek of begeleiding, steun: zie Coaching.

Wiki:
Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek/mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten. Het gedrag van de persoon is voornamelijk gericht op het verkrijgen en innemen van het middel, of het handelen naar de gewoonte, ten koste van de meeste andere activiteiten. Als het lichaam deze stof of gewoonte dan moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon.
Problematisch middelengebruik wordt in de hulpverlening soms evolutief, complex, meervoudig, chronisch en langdurig genoemd. Het evolueert, hoewel niet altijd van kwaad naar erger. Het is complex omdat er zoveel verschillende invloeden op elkaar inwerken. En het is veelal slechts een stukje van een grote puzzel (zelden alleen een verslaving). Voorts is het chronisch en langdurig, het houdt niet van vandaag op morgen op.
Oorzaken zijn vaak te vinden in persoonlijke kenmerken (biologisch, psychologisch of genetisch), de omgeving (familie, school, vrienden, nieuwsgierigheid), structureel (woonomgeving, socio-economische invloeden of de beschikbaarheid) en culturele factoren (gemedicaliseerde maatschappij, reclame voor middelen).

Beauty Massagepraktijk To Work Well
Kortenaerplein 32
1057 NE Amsterdam

Telefoon: 06-40351727
Email:
Routebeschrijving

Algemene voorwaarden

Erik Kluit (gediplomeerde masseur/docent):
Ik ontmoet je graag op een van de workshops binnenkort!
Over mijzelf    Over Panda

Cursusrooster

Leer ergonomisch en met plezier masseren!

Workshop partnermassage

Workshop Partnermassage ➤

Workshop Massage basics ➤

Basiskennis intuïtieve massage.
Alle workshops zijn met z'n 2en,
zonder andere cursisten,
3 uur, 150€ (75€ p.p.)

✉ aanvragen / informatie of Bel  

Beschikbare data/tijden
voor beide workshops:

   
Oktober:  
Vrijdagavond 22 okt 19:30 - 22:30 uur
Zondagmiddag 24 okt 13:30 - 16:30 uur
Vrijdagavond 29 okt 19:30 - 22:30 uur
Zondagmiddag 31 okt 13:30 - 16:30 uur
   
November:  
Vrijdagavond 5 nov 19:30 - 22:30 uur
Zondagmiddag 7 nov 13:30 - 16:30 uur
Vrijdagavond 12 nov 19:30 - 22:30 uur
Zondagmiddag14 nov 13:30 - 16:30 uur
Vrijdagavond 19 nov 19:30 - 22:30 uur
Zondagmiddag 21 nov 13:30 - 16:30 uur
   
December:  
   

Op zondag gratis parkeren.
Ook als kadobon


Alle workshops worden (ook in het engels) gegeven door de gekwalificeerde, ervaren masseur/docent Erik Kluit.